עדכון פנדה


בשנה האחרונה גוגל רועש וגועש. כיום פברואר 2012, בדיוק לפני שנה הכריזו בגוגל על עדכון חדש בשם פנדה שהביא לשינויים בתוצאות החיפוש. מטרת העדכון החדש להביא לשינוי מהותי בתוצאות החיפוש שהדגש הוא על איכות התוכן של הדפים השונים. גוגל בעדכון פנדה ביקש להרחיק מתוצאות החיפוש אתרים שאינם איכותיים ולהביא במקומם אתרים איכותיים, מבחינת ענין לגולש.

גוגל בנה רשימה של שאלות שמטרתן להביא את הסוקרים לסרוק אתרים ולתת להם ציון, גוגל העסיק אלפי סוקרים שסקרו אתרים שונים בתוצאות חיפוש שונות וענו על רשימת שאלות ארוכה לפיהם גוגל נתן ציון לכל אתר ואתר. בין השאלות שהגולשים סוקרים נשאלו האם התוכן מעניין ומחדש, האם תמליצו על האתר לחברים? זמן טעינת האתר, האם הייתם משאירים פרטים באתר, האם הייתם חוזרים אל האתר וכדומה. על פי הציון שנתנו לאתרים בנו המהנדסים מכנה משותף לכל האתרים שדורגו בציון גבוה ומכנה משותף לכל האתרים שקיבלו ציונים נמוכים על פיהם נבנו האלוגריתמים המנסים לחקות את הבינה האנושית ולקבוע אילו אתרים הם איכותיים ובעלי עניין לגולשים.

עדכון פנדה נכנס תחילה בארה"ב, היו אתרים רבים שנפגעו מעדכון זה שלא בצדק והוסרו מראש תוצאות החיפוש, מאז גוגל עדכן מספר פעמים את האלוגריתמים. עדכון אחרון הנקרא פנדה 3.2 התרחש בינואר 2012.

לאחר עדכון פנדה בארה"ב החל גוגל בעדכון פנדה במדינות אחרות. לישראל עדכון פנדה הגיע באוגוסט 2011. גם פה בישראל עדכון פנדה גרם למהפכות בתוצאות החיפוש אתרים שעמדו בדפים הראשונים עפו אחורה בתוצאות החיפוש ואתרים אחרים תפסו את מקומם. אתרים שבמהלך השנים עבדו בצורה נכונה ועדכנו את האתר באופן רציף בתוכן איכותי ורלוונטי לתחום זכו לקידום אדיר.

עדכון פנדה האיכות מדברת

גוגל פרסם עבור בעלי האתרים על מאפייני הקידום וכיצד ניתן לפעול לפי קריטריונים מסוימים על מנת להביא את האתר להיות אתר איכותי. המאפיינים של הקידום כוללים שורה של שאלות שעליכם לענות. הנושא המשמעותי בעדכון פנדה הוא תוכן איכותי ומקורי ובעל חידוש ועניין לגולש. גוגל מודיע כי דפים בעלי תוכן רדוד ושטחי באתר יכול להשפיע על הציון לאתר ולכן חשוב להקפיד שכל דפי האתר יהיו בעלי תוכן איכותי.

חשוב לציין כי גוגל עד היום לא הכיר בכך או פרסם דבר בנושא ארגז החול של גוגל. ההשערות על תיאוריה זו נובע ממקרים שקרו למקדמי אתרים, ואין זה משנה אם תופעה זו קיימות או לא, החשוב הוא לטפל בהשפעות הקיימות על האתר בעקבות תופעת ארגז החול. חשוב לציין כי אפקט ארגז החול של גוגל אינו עונש וכמעט כל אתר חדש עובר דרך המסננים של ארגז החול.

האם מגוגל הצליח בכך? התשובה היא חלקית הסקרים מראים כי גוגל השפיע על 12 אחוז מהאתרים. בנוסף גוגל טוען כי העדכון הוא בקורלציה למה שהגולשים סימנו כאתרים איכותיים בגוגל כרום. אין ספק שגוגל הצליח להסיר מתוצאות החיפוש הרבה אתרים שאינם איכותיים, אך כנראה שבעתיד נשמע על עוד עידכונים דומים.